Vertijul – cauze si tratament

Vertijul, adesea descris prin ameteala, este iluzia miscarii sau senzatia de rotatie a lucrurilor din jur. Acesta apare cel mai frecvent in jurul varstei de 20 de ani, si afecteaza indivizii cu atat mai mult cu cat varsta este mai inaintata.

Vertijul se manifesta prin pierderea echilibrului in mers sau la intoarcerea capului, senzatia de „negru in fata ochilor”.

vertij

Vertijul propriu zis, cand pacientul descriere senzatie de rotire a lucrurilor din jur, este adesea determinat de o afectiune a urechii interne. Urechea este organ de echilibr , responsabla in orice moment de pozitia capului. Receptorii aflati la nivelul urechii interne informeaza permanent creierul asupra pozitiei capului si corpului in spatiu, permitand echilibrarea subconstienta. Atunci cand receptorii de echilibru de la nivelul urechii interne nu functioneaza in mod egal, poate sa apara vertijul.

Vertijul este adesea insotit de greata, varsaturi, transpiratie, simptome care pot speria pacientul astfel ca el sa inceapa sa dezolte teama de a mai iesi singur din casa.

Cauzele vertijului pot fi infectii bacteriene sau virale, a dezvoltarii unor tumori la nivelul nervului vestibular, sau a unei boli numita boala Meniere (modificare presiunii la nivelul lichidelor urechii interne).

Tratament vertij
In cazul vertijului, medicii recomanda tratament medicamentos: antibiotic, antiviral, antiinflamator, sau tratament chirurgical (in cazul tumorii de nerv vevstibular).
Tratamentul medicamentos trebuie urmat constant pe o perioada mai indelungata, iar rezultatele nu vor fi imediate. De asemnea este important ca tratamentul sa fie insotit de exercitii fizice de reeducare vestibulara menite sa accelereze disparitia vertijului.

Program de reeducare vestibulara:
Este important ca exercitiile sa le incepi imediat dupa terminarea crizei severe de vertij, in sedinte repetate de doua ori pe zi.

Exercitiile care iti provoaca ameteala sunt cele care te vor ajuta pe termen lung la recastigarea echilibrului.

Exercitiile urmatoare se introduc progrsiv in programul tau, pe masura ce ameteala se amelioreaza.

exercitii vertij1. Exercitii in pozitie sezand, la marginea patului
1.1 Cu capul nemiscat si cu ochii deschizi, misca lent doar ochii stanga-dreapta, jos-sus, si pe diagonala, de cate 10 ori.
1.2 Uita-te fix la o carte de joc tinuta in mana intinsa drept in fata ochilor si repeta aceleasi miscari, doar cu capul, de 10 ori.
1.3 Apropie un creion tinut cu mana intinsa spre nas, si indeparteaza-l din nou, de 10 ori.

exercitii vertij 2

2. Exercitii pe un scaun rotativ
Aseaza-te cu spatele drept pe un scaun rotativ, cu talpile bine fixate pe podea. Fixeaza privirea intr-un punt in fata ta si incearca sa te rotesti cu scaun fara sa misti picioarele, fara sa iei privirea din acel punct.

exercitii vertij 33. In pozitia picioare
3.1. Exerseaza ridicarea de la marginea patului in picioare, initial cu ochii deschisi si cu picioarele departate, apoi cu ochii inchisi.
3.2. Din pozitia in picioare, ridicate-te pe varfuri, si apoi lasa-te pe calcaie, initial cu ochii deschisi apoi cu ochii inchisi.
3.3. Cu ochii deschisi tinandut-te de spatarul unui scaun balanseaza cate un picior fata- spate.
3.4. Ia o minge. Arunca mingea deasupra capului si prinde-o. Dupa 2 zile de exercitii arunca mingea dintr-o mana in cealalta.

exercitii vertij 44. Exercitii in miscare
4.1. Deseneaza o linie pe un culuar de 5-7 metri si incearca sa mergi cat mai drept pe linie.
4.2. Mergi cu spatele pe aceeasi linie.
4.3. Dupa o saptamana incearca sa mergi pe varfuri pe aceeasi linie.
4.4. Dupa inca o saptamana incearca sa mergi ridicand genunghii.

exercitii vertij 55. Exercitii cu un partener
Lucreaza cu un partener ce te va tine de umeri. Tine ochii inchisi in timp pe partenerul te ghideaza prin casa si te intrea cat mai des posibil in ce pozitie esti.

exercitii vertij 66. Exercitii cu partener si o minge
Sand cu fata la partener incearca sa prinzi mingea pe care ti-o arunca aleator, ca directie si inaltime.
Daca vei urma cu regularitate aceste exercitii pentru o lunga perioada de timp, echilibrul iti va reveni, si vei putea din nou sa te bucuri de plimbarile in parc. Este important sa nu devii inactiv dupa recuperare.

Stresul poate agrava formele vertijului, insa nu le poate declansa. De aceea este important sa te mentii departe de stres si oboseala. Odihna isi spune cuvantul in cauzul vertijului.

Si nu uita!Fiecare caz de vertij este diferit, fiecare pacient are propria poveste si este important atunci cand apare vertijul sa te prezinti la medic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *