Ziua internationala a prematuritatii, marcata pe 17 noiembrie

​Mâine, 17 noiembrie, comunitatea medicală din întreaga lume marchează Ziua Internațională dedicată copiilor născuți prematur.

Un bebeluș din 10 se naște prematur!

copii-nascuti-prematur
Medicii specialiști în ortopedie pediatrică și terapeuții specializați în recuperare neuro-motorie din cadrul Orto-Clinic se alătură cauzei de sprijin pentru copiii prematuri, mai ales că evaluarea, tratamentul diverselor afecțiuni asociate prematurității și recuperarea acestora face parte din specializările principale ale clinicii.

În cazul copiilor prematuri, medicii neonatologi sunt cei care identifică principalele aspecte patologice ce țin de riscurile asociate dezvoltării neuro-motorii. Aceștia, împreună cu părinții, medicii și terapeuții specialiști în tratamentul și recuperarea copiilor prematuri trebuie să formeze o echipă pe termen mediu și lung până la rezultate stabile în recuperarea copiilor.

Ce atitudine abordăm în relația cu un bebeluș prematur:
 Dizabilități cognitive și comportamentale sau un luptător pentru viață din prima secundă?
 Paralizie cerebrală sau tenacitate și perseverență?
 Deficite motorii și senzoriale sau mame super-eroine?
 Boli cardiovasculare si respiratorii sau părinți încrezători?

Opinie medicală exprimată de  Dr.D Andra Dinu, Doctorand în Medicină,Fiziokinetoterapeut, ORTO-CLINIC

 
Ce înseamnă prematur? Nașterea prematură este nașterea care are loc la mai mult de 3 săptămâni înainte de cele 40 de săptămâni ale sarcinii gestaționale.

Ce înseamnă vârsta corectată? În evaluarea dezvoltării neuro-motorii a copilului, “corectăm” vârsta acestuia, scăzând numărul de săptămâni de prematuritate din cele 40 de săptămâni normale de sarcină. Astfel, dăm copilului șansa să recupereze achizițiile din ultima perioadă de sarcină.

Ce înseamnă dezvoltare neuro-motorie? Copiii au o dezvoltare neuro-motorie ideală (standardizată), dezvoltare pe care trebuie să o parcurgă și bebelușii prematuri, făcând corecția de vârstă. În dezvoltarea neuro-motorie, urmărim o serie de evaluări care însumate, ne pot determina încadrarea sau nu în ideal/normalitate a copilului prematur. Astfel, pentru a atinge toate etapele normale (milestones), avem nevoie de diferite funcții ale trunchiului și membrelor cu ajutorul cărora copilul se îndreaptă spre verticalizare : sprijin pe coate, sprijin pe palme, patrupedie, ridicat in picioare, mers.

În practica de zi cu zi, aud foarte des aceleași întrebări sau remarci: “fiecare copil are ritmul lui”, ”așa este el, mai încet”, “ este mai grăsuț și de aceea nu…”,”el este mai mic și nu poate”, ”este obligatoriu să meargă în patru labe?”

Este adevărat: Fiecare copil are ritmul lui dar ce înseamnă ritmul fiecăruia? Standardele internaționale ne indică o dezvoltare ideală de la care ne putem abate în anumite limite, dar corelarea dintre etapa de dezvoltare, reflexele copilului și reacțiile lui este esențială în a “trece cu vederea” o mică întârziere. Tot standardele internaționale ne spun că în momentul în care există o întârziere de 3 luni în dezvoltarea copilului, inițierea unui tratament este imperios necesară.
Da! Prematurii se confruntă cu atât de multe mâini, atât de multe aparate, atât de multe manevre astfel încât își doresc doar liniste, dar asta nu este “lene”, ci vine din determinarea lor impusă de situație. Dar asta nu înseamnă că prin blândețe și răbdare nu-i putem stimula pentru a-și atinge toate obiectivele de dezvoltare. Pentru că trebuie să treacă prin toate, toate sunt esențiale în dezvoltarea ideală a sistemului nervos central.

Când începem să evaluam un prematur? Prima evaluare non-invazivă pe care o putem face este la 4 zile după naștere (indiferent de câte săptămâni are la nastere) – Evaluarea Prechtl prin care urmărim/analizăm mișcările generale ale nou- născutului. Încă de acum putem spune (corelat cu investigațiile paraclinice) dacă va avea nevoie de suportul echipei de recuperare. Reevaluarile se fac din 2 în 2 săptămâni cu înregistrarea datelor.

Când începem terapia unui prematur? De la 28 – 30 de săptămâni de viață, alegând prioritatea pentru el în acel moment – respirator, motor, asimetrii de posturare…etc

Copilul prematur poate avea afecțiuni ortopedice asociate, care trebuie redresate încă din primele luni și care sunt deseori surclasate de potențialele afecțiuni neurologice sau respiratorii. De cele mai multe ori, ele apar în urma șederii prelungite în incubator – plagiocefalii, torticolis dar exista și afectiuni ortopedice încă din burtica mamei – picior tal-valg, metatarsus adductus, varus pozitional care au success terapeutic din primele luni de viață.

“Luați fiecare pas încet așa cum vă va ghida copilul vostru prematur. El știe când este timpul să faceți împreună următorul pas înainte. Nu abandonați niciodată, pentru că fiecare zi este o piatră de hotar!”

foto: evz.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *