Obezitatea in randul copiilor, la cote alarmante. Cauze si Solutii

Un sfert dintre copii romani cu varsta de pana la 8 ani, sunt obezi. Medicii trag un semnal de alarma, obezitatea in randul copiilor creste alarmant.

Prea ocupati cu problemele de zi cu zi, parintii le acorda prea putina atentie copiilor care ajung sa fie obezi. Prea mult stat in fata televizorului/calculatorului, prea putina miscare, prea multe dulciuri, prea mult fast food, prea putina atentie, prea multi parinti foarte ocupati si stresati.

obezitate copii

Elena Iamandi, psiholog: „Greutatea in exces este simptomul de la suprafata care ascunde ce e in interiorul copilului. Trebuie vazut ce anume se petrece in interiorul copilului, ce traieste el si nu poate spune prin cuvinte si spune prin kilograme.” – sursa stirileprotv.ro

Nevoia de celalalt parinte in cazul familiilor monoparentale, dar si nevoia de atentie, ce nu ii este oferita, duc la mancatul obsesiv-compulsiv, si implicit la obezitatea celor mici.

Pe langa motivele de ordin psihologic, mai sunt si alte cauze care pot duce la obezitate:

– macatul de dulciuri, paine si produse de patiserie in exces. Un pericol destul de mare il constituie si consumul de cereale, fie ele intergrale. Chiar daca sunt considerate sanatoase, cerealele au un continut ridicat de gluten. Ba mai mult, in urma incrucisarii repetate a plantelor, au rezultat modificari ale caracteristicilor glutenului, ceea ce are ca rezultat o explozie a unor boli: boala celiaca, astm, urticarii, diabet.
De asemenea, graul modificat genetic intra in compozitia tuturor produselor de cofetarie si patiserie, contribuind si acesta la cresterea obezitatii.

lipsa activitatii fizice – in lipsa unei activitati sustinute caloriile nu mai sunt arse, iar copii, tind sa se ingrase.

– televizorul prezent in mai toate caminele determina copii la mancat compulsiv, la rontait diferite chipsuri, dulciuri, floricele, toate acestea (lipsa de miscare si mancare nesanatoasa) ducand catre obezitate.

– lipsa de somn este o alta cauza a obezitatii. Hormonul de crestere ajuta la eliminarea masei corporale, insa acest hormon este secretat in timpul somnului nocturn, prin urmare copii care nu dorm suficient pot avea un deficit al acestui hormon de crestere.

– pariniti excesiv de iubitori, care isi recompenseaza copii prin mancare. Ce este mai rau, cand recompensa este una nesanatoasa? Hrana nu inseamna dragoste, iar parintii trebuie sa constientizeze foarte bine acest lucru.

– probleme genetice si hormonale. O functionare anormala a glandei endocrine poate duce la obezitatea copilului.

Cel mai bun mod de a nu avea un copil obez este informarea. Informeaza-te in legatura cu tot ceea ce duce la obezitate, tot ce trebuie facut pentru a fi bine. Daca vei spune „copilul meu nu mananca mult”, dar totusi este obez, cauta in continuare motivul… poate nu mananca ceea ce trebuie, poate are un stil de viata dezordonat, poate motivele sunt de ordin psihologic.

Fii atenta la copilul tau, la obiceiurile lui, la felul sau de a manca, la motivele pentru care cere mancare. Ii este foame, pofta, sau doar simte nevoia de a rontai ceva. Asa cum spuneam mai sus, motivele mai putin vazute pot fi altele decat foamea. Acorda-i toata atentia copilului tau si ajuta-l sa nu mai fie obez.
Daca nu iti este usor sa clarifici cauzele pentru care copilul tau este obez, cere ajutorul unui medic

Nu este necesar sa schimbi doar stilul de viata al copilului, schimba stilul de viata al intregii familii. Doar asa iti poti ajuta copilul. De asemenea, si bunicii trebuie sa inteleaga si sa accepte acest nou stil de viata, mai ales daca sunt implicati in educarea copilului tau.

Indeamna copilul sa faca miscare. Sunt o multime de activitati fizice interesante, trebuie doar sa i le arati celui mic. Mersul pe role, pe bicicleta, dansul, tenisul, fotbalul, inotul sau plimbarile in natura, pot face mult bine copilului tau, dar si tie. Faceti miscare impreuna, va fi mult mai distractiv. Nu uita de puterea exemplului!

Limitati dulciurile, bauturile dulci si carbogazoase, lactatele grase, mancarea tip fast-food, prajelile, carnea grasa, chipsurile, pastele fainoase.

Indicatele sunt mesele la ore fixe. Apelati la gustari sansatoase ca fructe si legume, insa nu in exces.

Odihna este foarte importanta. Stabiliti un program de somn potrivit pentru varsta copilului si aveti grija ca acest program sa fie respectat cu strictete.

De multe ori va fi greu sa rezistati insistentelor celui mic, insa nu cedati. Realizati un program de masa si de somn impreuna cu el, si rugati-l sa il respecte, nu impuneti. Astfel, noile reguli  vor fi mai bine respectate si suportate de copil.

 

foto: striveforgoodhealth.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *